torsdag 31. desember 2009

Konfliktløsning

Folk bør løse konfliktene sine selv, det er det jeg mener. Men du kan godt forsøke å hjelpe dem med deres indre konflikter, til å forstå ting. Til å tenke annerledes. Det nytter ikke å be en person direkte om å slutte å tenke sånn og sånn, eller føle sånn og sånn.
Mennesker tar ikke ordre, med mindre det gjelder noe konkret enkelt. Man kan ikke beordre noen til å bli bedre. Det er en utvikling, lærdom.

Du kan ikke nødvendigvis si til en person: 
"Du bryr deg om ting du egentlig ikke burde bry deg om." 
Det er bare ett eksempel. Jeg vil påstå at det er en indirekte ordre. En anklage.  
Du mente det kanskje ikke sånn, men det er sånn han tolker det. Det er det du må tenke på, hvordan budskapet blir tolket av mottakeren. 
 

Jeg leste en gang noen meninger om det med følelser. De er som kreft; de er der og kan ikke bare tas bort.
Man må tenke litt over måtene man uttrykker seg på, og hvis du ikke finner en måte å uttrykke deg på som ikke får den andre til å føle seg krenket/såret/anklaget/beordret etc, så bør du la være å si noe som helst om akkurat det temaet. Vel, det er sånn jeg tenker når jeg snakker med folk i hvert fall.

Det er selvfølgelig en prosess å lære seg å bruke dette. Det kan ta tid. Men det er derfor jeg ber dere om å ha det i bakhodet. Det handler om å hjelpe mennesker til å føle seg bedre, kanskje endre tankegang og bli mer positive. Det er ikke vits i å trykke noen lengere ned ved å komme med indirekte anklager (selv om du kanskje ikke mener å anklage noen for noe, det kan være du mener det du sier godt, men at utfallet blir feil).


Vær bevisst på hva du sier til folk, det kan tolkes feil. Hvis du får andre til å følge seg bedre, kanskje du føler deg bedre selv?

]-Contastic-[

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar