fredag 17. august 2012

Sommeridyll på Toten

Foto: Lynn Helen Brenna (Jaqalynn.blogspot.com)

Etter to-ukers tid på Toten med sommervarme, er vi tilbake i frosne Tromsø (jeg måtte ha på meg boblejakke ute den første kvelden for å klare å sitte ute). Jeg må si at det var litt av et nederlag å forlate "tropen" der nede til fordel for den tette tåken som gjorde det vanskelig for flyet å gå inn for landing i Tromsø. Da vi gikk av flyet, kjente vi et isgufs. Rart det der, hvordan vi hadde på oss for mye klær på Gardermoen (da snakker jeg UTEN ytterjakke) og for lite da vi kom til Tromsø, selv med ytterjakke...

Vel, oppholdet på Toten har vært veldig fint (kunne jo gå i sommerklær, jo! og all vepsen vendte jeg meg etterhvert til), men jeg syntes det var svindyrt med buss, så lille Taniel og jeg "fartet" ikke så mye rundt (barnefaren var igjen i Tromsø for å jobbe). Lillingen er blitt veldig selskapssyk (noe han sikkert har arvet etter sin mor), så heldigvis hadde vi mye folk rundt oss der nede. Nå har jo familien flyttet dit, og skal pusse opp gamlehuset, så det var der vi var.

Jeg møtte også en barndomsvenninne (fra 2-årsalderen) som jeg ikke har sett på noen år, vi så henne tilfeldigvis på en bensinstasjon og fortalte at vi holdt til i gamlehuset. Dermed stakk hun innom :) Koselig!

Faren min kom også rekende et par turer fra Oslo. Med mormoren som barnevakt, dro vi på badelandet en tur, til Gjøvik på McDonalds (hvor jeg drakk en halv kopp isvann - go, allergies! - og så en kjendis i øynene, - men har sett han før, så det var ikke så stort). Vi fikk også anledning til å bade på Sillongen! Amazing!

Etter alt dette, ble vi behandlet som kriminelle på flyplassen (a´la Australia border security) fordi jeg hadde barnemat, en flaske vann, zinksalve og babyolje i stellevesken (som ble sjekket tre ganger!), samt en dyr barnesolkrem på over 100 ml som jeg hadde glemt å putte i bagen min - dumme, dumme meg - så den ble vi fratatt. Vekteren oppførte seg så ekkelt at jeg ble demonstrativ og sa: "Ja, kan jeg smøre sønnen min først, før jeg må gi den fra meg?" Han virket litt forfjamset, men nektet meg det ikke. Så jeg smurte lille Taniel og ga fra meg solkremen; "sånn, nå kan du ta den!" Så, da vi skulle ut i dag, hadde vi ikke solkrem (ja, det var sol ute akkurat da), så jeg var redd gutten skulle bli brent. Syns han var veldig hensynsløs, den vekteren. Vet at han bare følger reglene, men det er jo snakk om et lite barn. For ikke å snakke om hvor frekk han var. Mamma sa fra at hun syntes han var ufin. Da ble han straks litt greiere. Ja, mamma skulle også nordover for å vaske huset, hjelpe til med salget og jobbe (pga. oppsigelsestid). Vel, vi kom oss i det minste gjennom sikkerhetsporten, for lille pludre smilte jo så fint til vekteren :-)

Vel, vel. Dett var dett. Nei, forresten, lille pludre sa tydelig "hei" i dag!! Mammahjertet mitt sprengtes av stolthet da, og noen tårer piplet frem *flau*. Selvfølgelig var ikke barnefaren der og hørte det første gangen, men Viveka var der :) Taniel sa hei til pappaen sin litt senere på dagen! :)) Og de siste dagene har han begynt å geipe en del! Vi har også begynt å gi han grøt og litt barnemat for et par uker siden, for han ble så kravstor. Og han har roet seg veldig etter at han fikk grøt, og begynt å få mer normal døgnrytme. Nå sovner han gjerne i 20-tiden om kvelden og står opp i 8-tiden. En gang i løpet av natten våkner han for å ammes, så sovner han igjen. Så dette fungerer veldig greit for min del :)

Tenk at han snart er 5 måneder! Det er helt utrolig. Jeg elsker å være mamma


- Connie Iren

2 kommentarer:

  1. hørtes ut som en koslig ferie .nydelig bilde av deg og lille nathaniel <3.

    SvarSlett