onsdag 4. mai 2011

Burde nesten bli hudlege :)

Jeg er faktisk forholdsvis frisk i huden nå! Mye bedre enn jeg har vært på lenge, nesten ikke tørr eller kløende, har bare noen små sår litt her og der. Og jeg ville hatt ett sår mindre, hadde det ikke vært for den hudbiopsien
legen tok av meg for en stund siden, men det holder heldigvis på å gro godt. Tror sola og de fine temperaturene her nede på østlandet har vært god for meg.

På lørdag begynte jeg offisielt å trene. Har jogget 3 av dagene siden lørdag, og prøver å være sunn. Har spist gulrøtter. Fikk høre at det kunne være bra for huden, siden det inneholder betakaroten. Det virker tydeligvis på soleksem, så det er vel verdt å prøve.

Nå er det sånn at jeg spiser en gulrot når jeg står opp, tar med meg ei vannflaske, også jogger jeg meg en tur, ca 20-30 min. Når jeg kommer inn igjen, tar jeg en god dusj, smører huden med tjukk fuktighetskrem og spiser en litt fyldigere frokost, enten knekkebrød eller vanlig brød med godt pålegg.

Jeg bruker forsåvidt også bare parfymefrie produkter på kroppen, og forsøker å sminke meg minst mulig (noe jeg har forsøkt å leve opp til det siste året, vel og merke).

Også leste jeg noe nytt ett sted. Jeg visste fra før av at sitrus, sjokolade og jordbær kunne forverre huden, men ikke at tomater hadde samme effekt. Både sitrus, sjokolade, jordbær og tomater inneholder histaminer som er verst i henhold til å forverre eksem (dette er jo grunnen til at jeg tar antihistaminer/allergitabletter). Litt kjedelig å måtte holde seg unna tomat også - hva skal jeg spise nå liksom? Jeg er veldig glad i tomatsaus og slikt, så dette kan bli tungt, men jeg skal klare det!

Tomat finnes jo i spagettisaus, pizzafyll, ketchup m.m. Dette kan bli spennende...

Fra før av forsøker jeg å holde meg unna følgende, både etter råd fra legen og akupunktører:
  • Sterkt krydder, særlig hvitløk, ingefær og chilli, men også pepper og blandingskrydder, for man vet aldri hva som er i blandingskrydder (og jeg som elsker gastromat). Krydder finnes forsåvidt i alt av gryteretter og sauser du finner i butikken... Jippi.
  • Cola og sitrusbrus, men helst brus generelt.
  • Brunost.
  • E-stoffer har jeg fått beskjed om å holde meg unna, men det er jo egentlig det aller vanskeligste - da må jeg jo lage alt mulig fra bunn av, for E-stoffer finnes i absolutt alt av halvfabrikatprodukter, drikkevarer osv. Helt egentlig burde jeg ikke spise utendørs.
  • Laktose (finnes i melk) - det var en akupunktør som fant ut at jeg har laktoseintoleranse, men legene tror ikke på akupunktører, så de motbeviste henne. Men jeg merker selv at jeg blir bedre i magen av å holde meg til laktosefri melk og laktosefrie produkter. Legene mente også at laktoseintoleranse ikke gikk på huden fordi laktose ikke går ut i blodet, men jeg tror ikke på dem. Jeg tror nemlig at jeg blir verre i huden dersom immunforsvaret får mer å ta seg av, så det er ikke direkte laktose huden reagerer på, bare utmattelse både fysisk og psykisk. Legene tror heller ikke på meg når jeg sier at jeg har fått dårligere immunforsvar etter at jeg hadde mononuckleose (altså kyssesyke) for 3 år siden, men jeg var aldri så plaga med huden og sykdommer generelt før jeg fikk kyssesyke.
Må nevne at siden jeg prøver å holde meg unna laktose, kan jeg egentlig ikke spise f.eks. halvfabrikat fløtegratinerte poteter, da må den lages fra bunn av med laktosefri melk, og siden det er fløte i retten, burde jeg bruke lactasedråper. Dvs. dråper som inneholder lactaseenzym (et enzym som spalter laktose). Laktoseintoleranse fører til fordøyelsesbesvær i henhold til melkeprodukter, fordi kroppen produserer for lite lactaseenzym. Jeg har brukt lactasedråper i sauser og fløtegratinerte poteter, men har forstått at lactase også finnes i form av tabletter man kan ta en halvtime før man inntar et måltid som inneholder laktose.

Jeg kan så klart ikke holde meg unna ALT jeg ikke tåler, da måtte jeg bli vegetarianer, men jeg elsker kjøtt, så det går nok dessverre ikke.

Jeg tror pinadø jeg burde bli hudlege, har jo igrunn kompetanse til det snart, tenk hvor mange jeg kunne helbrede, hehe... Leste at hvert femte barn i Norge har atopisk eksem, det er virkelig for ille altså! :S

]-Contastic-[

4 kommentarer:

  1. Jeg skjønte ikke halvparten av det du skriver, pga de mange rare ordene. forstår ingen av dem xD så jeg kunne ikke blitt hudlege iallefall xD haha! Kanskje du skulle utdanna deg som lege! :D

    SvarSlett
  2. Haha, er så morsomt at vi begynte med trening/jogging samtidig. :)
    Og at vi at på til begynte med gulrøtter ca samtidig. :D Hihi.

    SvarSlett
  3. Hudlege er tingen for deg ja! Fin blogg du har. For hudspørsmål er dette stedene for deg tror jeg: http://oslohudlegesenter.no/
    http://www.dermatologi.no/hudsykdommer-h-m-hudlege.html
    Takk for fin blogg...

    SvarSlett
  4. Heisann, og takk for fin og oppmuntrende kommentar, og gode tips! :)

    SvarSlett