tirsdag 5. juli 2011

Viveka Rudi, glad i deg!

Først og fremst vil jeg bare sende Viveka Rudi'en min noen varme og gode klemmer og tanker ut i luften i natt, tror virkelig at hun trenger det <3
Nei, vet, jeg vet at hun trenger det. Jeg er glad i deg, vennen, og er her for deg, det er bare å spørre meg om hva som helst, jeg stiller opp, alltid! <3
Det er ikke så mye mer jeg kan si, egentlig. Klem <3

Over til noe litt annet...

Jeg er jo allergisk mot så mye.

For litt siden fant jeg ut at jeg må være allergisk mot rå gulrøtter også.
Eller dvs. kanskje ikke direkte allergisk, men det kan tydeligvis fremheve bjørkepollen allergi hos folk som bærer denne allergien fra før. Grunnen til at jeg oppdaget dette, var at jeg fikk kløe i halsen de siste gangene jeg spiste rå gulrøtter. Jeg har jo spist det en stund. Kløen føltes nesten som den samme kløen jeg har fått når jeg har spist eggehvite i form av rene eggeprodukter. Jeg er allergisk mot eggehvite. Til slutt bestemte jeg meg for å google gulrøtter og allergi, og da kom jeg over denne siden: Allergi mot grønnsaker

Mest sentrale sitat er:

"Det er vanlig at bjerkeallergikere kan kryssreagere med for eksempel rå gulrøtter. Dette gir et utslag som ligner bjerkepollenallergien."

Det var da jeg leste dette, at jeg kom på noe kjæresten og jeg har snakket om. Jeg sa til han at jeg nøs så forferdelig for tiden, og hadde rennende øyne. Det føltes akkurat som om pollenallergien min har kommet tilbake igjen, sa jeg. Jeg har jo tatt vaksine mot pollenallergien, og da ble jeg kvitt den. Nå har den plutselig kommet tilbake. Så da tåler jeg nok ikke gulrøtter.

Farvel, gulrøtter, som skal være så bra for huden, eksemen og helsen. Fikk et tips om å begynne på kosttilskudd i stedet for å spise gulrøtter. Blir vel A-vitaminer, B-vitaminer og betakaroten da? Noe mer jeg bør ta? Tror jeg bør snakke med legen min.

Her er listen over alt jeg er forsiktig med, inntil legene er ferdig med å utrede meg for om jeg har cøliaki (og dersom de finner ut at jeg har cøliaki, kan jeg endelig begynne på glutenfri kost, og forsøke å prøve meg fram uke for uke, på hva tåler dårligere enn andre ting på denne listen - håper altså at jeg har cøliaki, noe jeg er ganske sikker på at stemmer - reagerer veldig på blant annet for mye knekkebrød og slikt):

Disse inneholder histaminer som ikke er bra for atopisk hud, så det er nok de verste tingene, med unntak av kanskje gluten:
  • Sitrus
  • Jordbær
  • Sjokolade
  • Tomat
Ellers forsøker jeg å holde meg unna dette:
  • Sterkt krydder
  • Chilli
  • Ingefær
  • Hvitløk
  • Karri
  • Blandingskrydder
  • Coca-Cola - og generelt brus
  • E-stoffer og søtningsstoffer (særlig godteri og slikt)
  • Laktose (finnes i melk, jeg har intoleranse mot laktose)
  • Brunost
  • Gulrøtter
Jeg sier som hun på Disney Channel:  Yay, me..!
Jeg har et så fantastisk variert kosthold!

Jeg prøver å spise mest mulig rene produkter ; rent kjøtt, rene sauser, og grønnsaker som jeg foreløpig vet at jeg tåler. For tiden går det mest i kylling, kjøttdeig og laks! Er forsiktig med pølser og andre blandingsprodukter. Gørrkjedelig! Tilbehør jeg spiser: Stortsett bare ris! Mest fordi vi ikke tar oss tida til å lage poteter... Butikk-kjøpt potetmos holder jeg meg unna! Hender vi lager pommes-frites, men det er jo så usunt i lengden!

Og selv om jeg enda ikke har begynt på glutenfri kost, så har jeg vært forsiktig med knekkebrød og brød og slikt. Trodde knekkebrød skulle gå fint, helt til jeg var i Tr.heim som reiseleder for Troms fylke på UKM-festivalen nylig. Da hadde jeg med EGEN kjølebag for å unngå alt det jeg ikke tålte av matserveringen der nede. Levde da på BARE knekkebrød og pålegg den ene dagen, spiste vanlige husmanns-knekkebrød mest fordi jeg hadde fått beskjed om å ikke begynne på glutenfri kost riktig enda. Og jeg ble så sinnssykt dårlig i magen, fikk ordentlig kløe til natta og greide ikke sove mer enn ca. 2 timer! Dagen etter var jeg helt oppklort på ryggen, rød og svulmende i ansiktet og på armene, og generelt rød og ømfintlig på hele kroppen! Så den dagen spiste jeg kanskje bare ett knekkebrød, og levde ellers på ganske rent pålegg, nøtter og gulrøtter (før jeg fant ut at jeg ikke burde spise gulrøtter), og da ble jeg straks bedre i både huden og magen, og jeg sov bedre! Jeg har nok cøliaki ja, hvis jeg ikke innbiller meg det hele da. Kanskje jeg tror så mye på det, at jeg har begynt å reagere på gluten! Helsa mi er et rot, huff.

Hvis de finner ut at jeg har cøliaki, kan jeg jo ha muligheten til å bli relativt frisk!
Men hvis de finner ut at jeg IKKE har cøliaki da, hva da? Skal det fortsette på samme måte som før? Skal jeg innse at jeg bare har innbilt meg glutenallergien min, og gå tilbake til hudproblemer som skyldes andre ting? Om noen forstod hva jeg mente nå da.. Skal jeg fortsette å slite like mye? Skal det fortsette å gå like mye opp og ned?

Etter at jeg kom hjem igjen fra Trondheim og begynte på kjedelig kjøttdeig, kylling, laks og ris til middag alle dager, og minst mulig knekkebrød, har jeg blitt mye bedre! Spiser kanskje 2 knekkebrød daglig nå, for å ikke ha begynt på den glutenfrie kosten riktig enda. Må pine meg selv litt for å få pengestøtte til glutenfri kost. Kan visst tjene 20.000 i året på å vente med glutenfri kost til de er ferdige med å teste meg. Er vel det at jeg må ha gluten i kroppen for at de skal finne ut av det, eller noe? De må tydeligvis sende et kamera ned i systemet mitt og sjekke om tarmtottene er slitt! Ugh..

]-Contastic-[

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar