fredag 22. juli 2011

Blemmer på hender og føtter

Kløende blemmer på hender, føtter og fotsåler er ytterst plagsomt. Særlig på fotsålene. Jeg får massevis av dem nå om dagen, de øker i antall for hver dag som går. De er bittesmå, gjerne gråaktige. Det begynte rundt den tiden jeg slet med hudinfeksjoner i 2009. Siden den gang later det til
at de har kommet et par ganger i året. Tror det er om sommeren, akkurat i den varmeste tiden, er ikke sikker. Nå i det siste har jeg ikke akkurat vært så flink i matveien. Har sikkert spist en del jeg ikke har tålt. Sjokolade, f.eks. Jeg prøver å skjerpe inn igjen, men jeg tror jeg må skjerpe meg enda mer. Dette går ikke, merker at eksemen plager meg litt igjen. Heldigvis er det ikke så ille som da jeg enda spiste tomat, og det er jo en bra ting.

Når det gjelder blemmene, så håper jeg ikke det blir så ille som første gang jeg slet med det. Fikk det overalt i hendene og under fotsålene, til slutt ble det åpne sår og masse tørre hudfliker. Fikk kjempehard hud til slutt. Det gjorde vondt å gå. Om natten - gjerne de dagene jeg var hjemme også - smurte jeg tjukt på med fuktighetskrem og dekket til med plastfolie som jeg teipet sammen og satte sokker over, bare for å lindre og holde på fuktigheten.Visst ble det klamt, men det hjalp! Hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg nok klort meg i hjel. Nei, det skal nok gå bra denne gangen.

Angående cøliaki-granskningen, så mener legene at blodprøvene og hudbiopsi ikke gir noen mistanke om at jeg har det - altså cøliaki. Så nå har de konkludert med at jeg bare har vanlig atopisk hud. Sukk, tilbake til start da... Jeg er sikker på at det er noe i hveten jeg ikke tåler, jeg holder meg for det meste unna laktose, så det er ikke det som gir meg magetrøbbel i hvert fall. Jeg skjønner ikke dette her...

Er litt lei av å leve på kylling, laks og kjøttdeig med ris til. I det siste har vi begynt å spise bakt potet, men en liten fugl kvitrer stadig at det ikke er særlig sunt i lengden. Og hallo, bakt potet med masse smør og salt? Nei, det kan jo ikke være særlig bra...

Siden jeg ikke vet om jeg tåler hvete, så holder jeg meg for det meste unna bakevarer. Blir stort sett bare middag på meg om dagen. Oppvarmet middag til frokost av og til. Og nøtter da, bare for å få i meg litt proteiner. Og epler så klart. Jeg spiser generelt sett lite om dagen, noe som gjør meg oppblåst og dårlig i magen når jeg først spiser noe... Men hva skal et hyperallergisk menneske gjøre? Jeg må finne på noe smart... Legene ga meg tydeligvis opp igjen, jippi! Må visst finne ut av dette helt selv. Well, I intend to!

]-Contastic-[

7 kommentarer:

  1. Tåler du Cous Cous? Det er små riskuler som er kjempe godt istedet for ris. Du kan ha salat og eller saus til. Du kan jo også skjære potet opp i båter å hive dem i ovnen med krydder. Helt greit det.
    Ellers så vet jeg om noen som bruker potet i stedet for gluten-innholdene mel i brødene de lager. Rundstykker også. Det smaker lit..."harry" men apsolutt spisbart.
    Jeg har også supersensitiv hud, å sliter endel med soleksem som blir slike blemmer overalt. Det har hjulpet å rense dem med sprit. Det svir som faen, men det hindrer bakteriene i å lage sårene større. Å pakke armen inn i aliminumsfolie gjor vont verre på meg. Fikk det rådet hos en hud-student.Ikke igjen :P Ellers har jeg brukt hudkremer fra Cosmica, som fåes på apoteket. Solkrem derfra også.

    SvarSlett
  2. For det første: Har du krevd gastorskopi evt endoskopi, for å få sjekka mage/tarm systemet fra innsiden??? Hvis ikke SE T Å GJØR D!!!!!!
    Eg gikk i mange år å plagdes me magen, vondt i magen og diare, etter mye krangling fikk eg gastroskopi, å da vise d seg at eg har betennelse i store dela av magesekken og i tarman, samt en brokk i mellom spiserøret og magesekken, som dem ikke kan gjøre nokka me....
    Bare for at du skal skjønne at d e VIKTIG å få undersøkt den veien og.
    Hjelpe sjelden eller aldri BARE å ta de sabla blodprøvan, dem vise aldri nokka likavel..
    Å du e helt sikker at d ikke e psoriasis du har fått?? Høres ut som d, sånn begynte d hos modern..
    Ta deg en tur t fotpleier å hør ka dem meine i steden for de duste legan på s.huset som ikke klare se utfor bobbla si eller nesa si...

    Klem tante Hanne :)

    SvarSlett
  3. Forresten, du må ikke slutte å spise, har en flott brød og knekkebrød oppskrift uten hvetemel, bare gi et pip, evt gå inn på notatan mine på fb, så finn du oppskriftan på protein brødet som d hete :)

    Klem Tante Hanne

    SvarSlett
  4. Marie: Kai Håvard er ikke så glad i cous cous, men vi har spist det før. Har faktisk litt i skapet ;) Jeg er skikkelig sær i matveien, men potetbåter går an, jeg bare syns det tar så lang tid å lage poteter. Også er jeg ikke noe glad i baking, i hvert fall ikke på det her lille kjøkkenet uten oppvaskmaskin (kjøkken i stua). Prøver å lage enklest mulig mat når vi bor så trangt. Klarer jo knapt å holde det ryddig her :/
    Når det gjelder fuktighetskremer og solkrem så har jeg en veldig grei prosedyre som funker for meg :) Veksler mellom ApoBase Rød og Aderma Cream. De har hver sin effekt som slår ut forundrende bra. Er bare det at Adermaen er jo så dyr da... Forresten, du skrev aluminiumsfolie, du mente vel ikke plastfolie? Hehe, var det jeg brukte.

    Tante Hanne: Jeg er like irritert på de legene som du er. Er bare ikke så vant til å orke å krangle med legene, men jeg tenkte jeg skulle få satt opp en time med fastlege når hun er tilbake på jobb. Da skal jeg se hva slags prøver jeg kan få tatt, om det er noe hun kan henvise meg til. + at jeg sliter skikkelig med ryggen, skuldrene, underarmene og nakken for tiden, samt hodepine. Ikke særlig artig... Ikke en gang ordinær massasje hjelper lenger, tror jeg trenger en faglært.
    Leste litt på nett i sted om disse blemmene, og det heller faktisk mot psoriases, eventuelt kontakteksem eller matreaksjoner. Tenkte på maling, men jeg har jo ikke akkurat malt med føttene... Men bildet jeg så av den formen for psoriasis, ligna ikke helt da. Nå var det riktignok bilde av et ekstremtilfelle... ikke vet jeg...

    SvarSlett
  5. Tante Hanne: Kan du i så fall bake det brødet til meg? :P

    SvarSlett
  6. Har du ikke komfyr????
    E kjempelett, men kom til å tenke på, kan du spise egg?????? e masse egg i den.


    Protei Brød

    Brød 2g karboh pr skive.

    4 Egg
    1/2 boks Crem fresh el kesam
    3 ss Olje
    1,5 ss Bakepulver
    4 ss Linfrø
    60 gr Kruskakli
    50 gr Sesamfrø
    45 gr Solsikkekjerner (la dem gjerne stå i vann over natta, så de blir bløtere)

    Pisk eggene lett og bland i olje og Crem fresh,
    tilsett det tørre, la det stå på benken å heve ca 30 min.
    Ha deigen i liten brød form kledd med bakepapir.
    Stek på nederste rille i 55 minutt på 180 grader.

    Oppbevares i kjøleskap.

    Bon Appetite :-)

    SvarSlett
  7. Hjembakte knekkebrød
    Av Hanne-Marit Olsen· for noen sekunder siden

    4 dl samalt grovmalt RUG

    4 dl Havregryn

    2 dl Solsikkefrø

    1 dl Linfrø

    1 dl sesamfrø

    1 ts salt

    7 dl vann



    Bland raskt sammen.

    Fordel på to brett, rut opp m pizzahjul i passe stykker

    Begge i forvarmet varmlufts ovn.

    180 grader i ca 55 minutt

    SvarSlett